آخرین اخبار
کد مطلب: 80346
وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعي:
مجموع درآمد کارگران قابل قبول نيست/ 90 درصد قرارداد کارگران کشور موقت است/تصويب 500 هزار شغل براي سال آينده
تاریخ انتشار : 1393/05/27
نمایش : 1291
وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي با بيان اين که مجموع درآمد کارگران قابل قبول نيست، گفت: ۹۰درصد قراردادهاي کارگران موقت است.
به گزارش سلام لردگان، علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در برنامه پايش گفت: طرح ايجاد 500 هزار شغل براي سال آينده در شوراي عالي اشتغال تصويب شده است و برش وظايف دستگاهي مشخص شده است و رقم قابل توجهي براي انجام اين طرح پيش بيني شده است که برخي از آن بايد از بازار سرمايه و برخي ديگر بايد از بانک‌ها تامين شود.

ربيعي اظهار کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي حوزه‌هاي متعددي را در بر مي‌گيرد و اساسا يک وزارت خانه اجتماعي بوده که اقتصادي که در آن شکل مي‌گيرد، اقتصاد اجتماعي است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي ارتباط نانوشته اي با عدالت اجتماعي دارد و من خيلي دوست داشتم نام اين وزارت عدالت اجتماعي بود.

وي افزود: در بخشي از کارهاي اين وزارت بايد محروم ترين افراد جامعه مانند افراد تحت پوشش بهزيستي را پوشش داده و براي آنها برنامه‌ريزي کرده و به آنها خدمات رساني شود. در بخش ديگر فعاليت ما بيمه هاي درمان يکي از مهمترين کارهاي اين وزارت خانه است.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي تصريح کرد: بيمه در بخش سلامت و تامين اجتماعي طي يک سال اخير هر روز بهتر از ديروز عملکرد داشته و اصلاح ساختاري بسياري زيادي در آن انجام شد. به ويژه در سازمان تامين اجتماعي که يک سازمان بسيار بزرگ است، سالم سازي، اصلاحات ساختاري و رفتاري و منابع انساني کارآمد در هر دو بخش بيمه انجام شده است.

ربيعي خاطرنشان کرد: 12 هزار ميليارد تومان در بخش بيمه‌اي تامين اجتماعي هر ماه هزينه مي کنيم که نيمي از آن در بخش سلامت و بقيه نيز خدمات مستقيمي است که به مردم ارائه مي کنيم. در برخي از شهرها حدود 90 درصد جمعيت جزو بيمه شدگان تامين اجتماعي هستند. در بخش بيمه سلامت نيز با منابعي در همين حدود و در بخش سلامت فعاليت مي‌کنيم.

بيمارستان ميلاد نماد تامين اجتماعي

وي عنوان کرد: بخش اعظمي از بيمه سلامت بر عهده بيمه ها است که اميدواريم تا با اصلاح ساختار و برنامه‌ريزي‌ که انجام داديم، بتوانيم بهتر در خدمت اين طرح باشيم. در بخش هاي درمان مستقيم بيمه تامين اجتماعي روز به روز فعاليت هاي ما خيلي بهتر مي شود. از تمامي مسئولان اين وزارت خانه تقاضا کرديم که بيمارستان‌هاي ميلاد را در کشور افزايش دهيم، چرا که ميلاد نماد تامين اجتماعي است.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي اظهار کرد: در هفته دولت کار الکترونيکي کردن پرونده سلامت را شروع کرده و در آينده نزديک توزيع کارت سلامت الکترونيک که از قبل برنامه ريزي شده را آغاز مي کنيم.

پرداخت قسمت اعظم بدهي دولت به بازنشستگان

ربيعي بيان کرد: افراد تا بازنشستگي در حوزه وزارت خانه ما هستند و در بخش مستمري بگيران نيز براي افراد در اين وزارت خانه برنامه‌ريزي مي‌شود. بحث کودکان کار، سالخوردگي و موارد متعدد که موضوع رفاه اجتماعي و نظام چند لايه تامين اجتماعي را تشکيل مي دهد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي وجود دارد.

وي اذعان کرد: آخرين بدهي هاي دولت به بازنشستگان  که سال ها دولت به آنها بدهکار بود پرداخت مي‌شود. در شرکت هاي سرمايه گذاري ما واحدهاي بسياري واگذار شده و خوشبختانه با مديريت خوبي که در تامين اجتماعي شده امروز آنچه که تحويل گرفتيم حداقل 25 درصد افزايش سرمايه بدون دريافت بدهي از دولت را داشتيم.

اصلاح قوانين مانع توليد

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي ادامه داد: در حوزه روابط کار در کشور ما سه جانبه گرايي مطرح بوده، اما در دوره اخير به طور عميقي به بحث سه جانبه گرايي مي پردازيم و حتي قرار است، نظارت کارگر و کارفرما در همه ارکان وزارت از جمله تامين اجتماعي را افزايش دهيم.

ربيعي تاکيد کرد: قانون کار براي خودش تاريخچه‌اي دارد و در مورد هر جايي که فکر مي‌کنيم، مانع توليد است با کارگر و کارفرما بحث مي‌کنيم. قانون کار به مجلس رفته و در تلاش هستيم تا قوانيني که مانع توليد مي‌شود را اصلاح کنيم و به طور قطع تا چند وقت ديگر موانع بزرگ موجود بر سر راه توليد برداشته مي‌شوند.

وي يادآور شد: بخش توسعه کارآفريني و اشتغال را در اين وزارت داريم و همان طور که همه مي‌دانند براي اشتغال يک بخش سياست تنظيمي و يک بخش سياست فعال داريم که بخش سياست تنظيمي در وزارت خانه ما بيشتر بررسي مي‌شود.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي گفت: دو طرح خيلي خوب را در شوراي اشتغال ارائه داديم، البته بحث اشتغال چيزي نيست با يک يا دو طرح به وجود نمي آيد و ما بايد حتما به رشد هفت درصد برسيم. تاکيد مقام معظم رهبري براي بخش تعاون بسيار زياد است و متاسفانه آن بخشي که پيش بيني شده بود براي 25 درصد از اقتصاد کشور به دست نيامد، بنابراين بسته ارتقا بخش تعاون را تهيه کرديم.

صندوق‌ها تا چند سال آينده با بحران مواجه مي شوند

ربيعي افزود: طبق رويه متعادل دنيا در بخش تامين اجتماعي 36 نفر بايد حق بيمه پرداخت کنند و يک نفر حق بيمه دريافت کند، ولي اين رقم در ايران به زير 6 نفر کاهش يافته و دليلش اين است که چون اشتغال در شرايط رکود ايجاد نکرديم و در اين شرايط تعداد افرادي که بيمه پرداخت مي‌کنند، افزايش پيدا نمي کند. متاسفانه سن بازنشستگي را مدام با قوانين حمايتي کاهش مي دهيم، اما فرانسه سن بازنشستگي را افزايش داده است.

وي بيان کرد: قوانين هميشه حمايتي که اتخاذ مي‌شود، بدهي دولت را افزايش مي‌دهد و اين گونه تصميم‌گيري‌ها در مجاري قانوني انجام مي‌شود. وضعيت صندوق ها به نحوي است که در سال هاي آينده حتما با بحران عظيم مواجه خواهد شد.

نبايد تصميمات حمايتي خود را به صندوق ها تحميل کنيم

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در ارتباط با وضعيت صندوق فولاد گفت: اکنون در صندوق فولاد ورودي نداريم و چون بيش از 100 هزار بازنشسته داريم ماهانه 140 ميليارد تومان در صندوق فولاد بايد هزينه کنيم، ولي متاسفانه با واگذاري هاي غلطي که صورت گرفته بازده سرمايه خيلي پايين است. در ابتداي گرفتن اين تصدي پنج ماه حقوق به کارگران بدهکار بوديم، ولي خوشبختانه قسمت زيادي از آن پرداخت شده است.

ربيعي خاطرنشان کرد: اکنون در صندوق جوان و تازه تاسيس عشاير با پنج هزار ميليارد تومان سرمايه و يک ميليون و 200 هزار عضو بلافاصله با دو تغيير در سن کاملا اين صندوق را هم به سمت صندوق هاي ورشکسته مي بريم. اکنون داريم اصلاح و مطالعه مي کنيم تا قوانين و حمايت هاي اجتماعي که مصوب مي شود را از صندوق ها جدا کنيم. کشور نبايد با تصميمات حمايتي خود را به صندوق ها تحميل کند.

بودجه 46 هزار ميليارد توماني تامين اجتماعي

وي عنوان کرد: امسال بودجه تامين اجتماعي 46 هزار ميليارد تومان است که 11 هزار ميليارد تومان آن در بخش سلامت هزينه مي‌شود. تنها چيزي که ما را سرپا نگه داشته پول هاي جاري است، وگرنه سرمايه آن قدر کافي نيست.

وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي افزود: در مورد صندوق ها نياز به تصميم گيري جدي داريم. ما بايد به يک جمع بندي برسيم، قوانين حمايتي را قطع کرده، روش تسويه بدهي ها مشخص شده و نوع حضور صندوق ها در بازار را نيز مشخص کنيم.

سود پنج هزار ميليارد توماني شستا در سال جاري

وي گفت: گاهي اوقات خيلي خسته مي شوم، ولي وقتي که يک درصد از رنج و فقر مردم کم شده و به دارايي کارگران اضافه مي‌شود، خيلي خوشحال مي شوم. امسال شستا پنج هزار ميليارد تومان سود واقعي را ارائه داد و حدود هفت هزار ميليارد تومان از محل فروش سهام در بازار بورس کسب کرد.

ربيعي ادامه داد: برخي افراد در شش هيات مديره عضو حضور دارند و در عين حال شغل دولتي هم دارند و واقعا از اين افراد در هيات مديره زياد بود، ولي اکنون حضور هر فرد را در بيش از يک هيات مديره ممنوع اعلام کرديم فقط در شرايط اضطرار که فرد بخواهد در بيش از يک هيات مديره بيايد بايد هيات مديره سازمان تامين اجتماعي تاييد کند.

مجموع درآمد کارگران قابل قبول نيست

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي يادآور شد: مجموعه دريافتي هاي اعضاي هيات مديره ها در هر تعداد هيات مديره که باشند همه بايد يک سقف داشته باشد. به طور متوسط در هر ماه يک جلسه با اين هيات امنا بايد داشته باشيم. ساختار شستا را غير سياسي کرديم. نوربخش مي‌توانست بر اساس سطح حقوق و با توجه به تخصصي که داشت بيشتر از 10 ميليون تومان در ماه بگيرد، ولي به 6 ميليون تومان رضايت داد.

در ادامه برنامه سوال و حرف کارگران با وزير مطرح شد که از جمله اين درخواست ها چرا 10 سال سابقه بيمه مرا گفتند پنج سال است؟/ کارگرهاي خارجي باعث خانه نشيني کارگران ايراني شده و زير قيمت کار مي کنند./ برخي افراد داراي شغل ديگري هستند، ولي تحت عنوان کارگري بيمه مي شوند./ سبد کالا براي افرادي است که زير 600 هزار تومان حقوق دريافت مي کنند در حالي  که کارگران 609 هزار تومان حقوق ميگيرند از دريافت اين سبد محروم مي شوند مگر از کارگر نيازمندتر هم وجود دارد./ کارگران قرارداد شفاف ندارند بود.

وي در پاسخ به اين حرف‌هاي کارگران گفت: ما کارهاي زيادي براي انجام داريم و يک مسير طولاني و سخت نيز پيش روي ما است. در مجموع درآمد بخش کارگري مردم زياد و قابل قبول نيست، اما اين مسئله به رونق اقتصادي مردم بر مي گردد. رشد منفي اقتصادي که داشتيم نتوانستيم ايجاد اشتغال کنيم.

خروج کارگران خارجي از شموليت

ربيعي اظهار کرد: بيش از 240 هزار شغل در حال تعطيلي را قرار است به صورت کلينيکي سرپا نگه داريم. براي مسئله و مشکل کارگران ساختماني خارجي کميته اي را از سه ماه پيش تشکيل داديم که در حال مطالعه هستند و دارند تعدادي از افراد را در کشور از شموليت خارج مي کنند. ساماندهي امور کارگران را در دست اقدام داريم، ولي مشکل موجود منابع محدود است.

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي بيان کرد: تامين اجتماعي 700 ميليارد تومان در بحث بيمه بيکاري هزينه کرد و نسبت به چيزي که دريافت مي کند عقب تر است. سامان دادن مسائل کارگري واقعا حرف حقي است بنابراين در وزارت خانه يک کميته سه جانبه با حضور معاونت روابط کار، معاونت تامين اجتماعي و رفاه و معاونت فني و حرفه اي تشکيل داديم و در حال پيشبرد فعاليت ها در اين زمينه هستيم.

عدم وجود کارگاه مشخص براي کارگران فصلي

وي ادامه داد: متاسفانه نمي شود کارگاه مشخصي را براي کارگران فصلي تعريف کرد. يکي از مشکلات ما اين است که فرهنگ کار در ايران تغيير کرده و تحصلات افراد بالا رفته است. به عنوان مثال در بخش سنگ بري ايرانيان تمايل به کار ندارند، در يزد افراد در بخش هاي صنعتي کار نمي‌کنند.

ربيعي گفت: در زمينه کارهايي که مورد علاقه مردم نيستند، بيش از دو مليون شغل در ايران وجود دارد، بنابراين بايد به فرهنگ و ارزش کار بيشتر توجه و روي آن نيز بيشتر کار کرد.

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: دو ميليارد و 400 ميليون تومان پول براي حمايت  غذايي در نظر گرفتيم. هدف گذاري در اين طرح با افرادي بود که در خط فقر مطلق قرار داشتند و بايد اين حق را به دولت بدهند که هنگام برنامه ريزي لايه هاي پايين را در نظر بگيرد.

طرح سبد غذايي براي افراد در معرض فقر مطلق

وي ادامه داد: در اين طرح 300 ميليارد تومان براي مصرف شير کودکان مصرف کرديم و مابقي براي افرادي که در معرض فقر مطلق بودند و ويتامين کافي به آنها نمي رسيد هزينه کرديم.

ربيعي تصريح کرد: اگر منابع بيشتري از هدفمندي يارانه ها آزاد مي شد مي توانستيم بهتر عمل کنيم و لايه هاي بيشتري را پوشش دهيم. اين طرح يکي از کارهاي خوبي است که دولت از خانواده هاي کم درآمد شروع کرده است.

ايجاد 500 هزار شغل در سال آينده

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي افزود: در حال حاضر قانون کار به مجلس رفته و مطمئنا قانون کار به نحوي اجرا مي شود که آسيب خاصي به کاگر و کارفرما نزنيم. 90 درصد قراردادهاي ما موقت است و بايد براي خروج از اين ميزان درصد بالاي قرارداد موقت بايد برنامه ريزي شود و بايد بدنه بيمه بيکاري را افزايش دهيم.

وي خاطرنشان کرد: 500 هزار شغل را در يک طرح را در شوراي عالي اشتغال براي سال آينده در نظر گرفتيم. طرح تکاپو براي اشتغال با برش استاني در کشور اجرا مي شود.

افزايش 400 هزار نفري بيمه شده ها از زمان شروع به کار دولت

ربيعي در پاسخ به اين سوال که چرا در يک سال گذشته دولت تدبير و اميد تعداد بيکاران افزايش پيدا کرده است گفت: تقريبا بنا بود ظرف يک سالي که در برنامه بود به يک درصد مشخصي از رشد برسيم اما متاسفانه 56 درصد کسري داشتيم. يک تاخير در ورود به بازار کار طي چند سال اخير داشتيم. عرضه بازار کار مثل قلکي است و در هر دقيقه چند نفر وارد بازار کار مي شوند و تعطيل نيست. در عرضه کار بايد ساختارها اصلاح شود.

وزير کار، تعاون و رفاه اجتماعي تاکيد کرد: 22 ميليون فرصت شغلي در سال 92 وجود داشت که بايد در سال 1394 به 35 ميليون فرصت شغلي دست پيدا کنيم. منهاي نفت نرخ رشد منفي ما حدود يک درصد بود. از زمان شروع کار دولت تعداد 400 هزار نفر به بيمه شده ها افزوده شد.

وي در پايان گفت: تلاش ما در جهت ايجاد اشتغال و برنامه حمايت از توليد و بهبود فضاي کسب و کار است که خوشبختانه با اهتمام رئيس جمهور در زمينه اشتغال وضع بهتري خواهيم داشت. در زمينه سلامت 6 ميليون نفر براي دريافت دفترچه ثبت نام کردند. در برنامه‌هاي بهزيستي خير جمعي را مي طلبيم.
منبع. فارس

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس